de-ale mele · indignari

Criza de imagine cea de toate zilele.

De curand am avut de a face cu trei crize de imagine. Una apartinand presedintelui, a doua fiind adjudecata de catre deputatul Liviu Dragnea, iar a treia apartinand unui mamut comercial, Pepsi. Hai sa le luam pe rand.

Presedintele a comis o greseala in discurs, greseala care l-a pozitionat automat de cealalta parte a legii, trecand in ochii publicului ca partinitor al trustului “antenelor”. Contextul? Presedintele a catalogat actiunea ANAF de recuperare a prejudiciului prin evacuarea antenistilor ca fiind “o banala chestiune administrativa”, dar si “un heirupism”. Postarea initiala, aici.

Instantaneu, presedintele ales pe Facebook prin actiuni in online, incepe sa piarda teren si like-uri. Mai precis, a pierdut in jur de 40.000 like-uri in decurs de 2-3 zile. S-au postat gramezi de comentarii, cateva zeci pe minut, multe dintre ele fiind sterse pentru ca nu erau ceva cu care sa te lauzi. Deci, presedintele a pierdut totodata si multa credibilitate si respect din partea sustinatorilor.

Pe Quintly s-a vazut extrem de amuzant aceasta criza, la fiecare refresh disparand in timp real cateva zeci de like-uri.

boom

Ce face presedintele in aceasta privinta? Mai intai tace vreme de 3 zile, apoi iese cu o declaratie foarte vaga, asa cum ne-a obisnuit de cand a preluat mandatul. Arunca niste cuvinte fara o strategie, fara nici o directie de inteles pentru popor.

O alta criza amuzanta a fost cea a deputatului Liviu Dragnea, cel care a incercat sa instituie legea defaimarii, propunand pedepse si sanctiuni aspre. Mai mult decat echipa din spatele presedintelui, echipa lui Liviu Dragnea a sters orice comentariu negativ, blocand si utilizatorii din a se mai exprima pe pagina sa publica, actiune in total contrast cu declaratiile sale de “protejare si garantare a libertatii de expresie”. Reactia violenta si defaimatoare a internatilor a condus la retragerea legii pentru modificare chiar de catre initiatorul ei. Nu putem spune ca a pierdut mult teren, in conditiile in care nu il avea oricum. Dar din nou o criza de imagine fara nicio masura de redresare imediata si cu o gestionare extrem de nefericita, a dus la atragerea unei antipatii din partea audientei.

In sectorul privat, in ultimele doua zile, un mamut a trecut prin indignarea publicului, dar si a segmentului specializat din industria cinematografica. Este vorba de Pepsi. De la ce a pornit toata furtuna in online?

De la aceasta campanie de outdoor care dorea sa fie una festiva pentru celebrarea celor 50 de ani. Mesajul “Filmul este doar un moment. Ignora-l” a atras dupa el nu doar antipatia cinefililor si oamenilor din industria filmului, dar si o viralitate online aproape instantanee.

Reactiile publicului nu au intarziat deloc.
Desi putea sa aleaga calea stergerii comentariilor negative si ignorarea indignarii publice, Pepsi a reactionat in timp record oprind astfel distribuirea masiva a imaginilor care ar fi dus la pierderea definitiva a simpatiei din partea unor potentiali clienti.

Masura luata de ei a impacat in timp record tocmai pe cei mai furiosi.
Au schimbat vechiul bannerul cu unul nou cu un mesaj pozitiv, care a adus nu doar atenuarea conflictului initial, ci si lauda la adresa PR-ului companiei.

Am putea trage concluzia ca greseala recunoscuta e pe jumatate iertata, iar greseala reparata e data uitarii. Totul e sa iti pese de imaginea brandului in randul publicului. Deci, mult curaj, actiune imediata, renuntarea la politica strutului, sinceritate si empatie. O parere similara gasesti aici.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s